Beroepscode

In de beroepscode voor psychologen, die opgesteld is door het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP), staan de eisen, richtlijnen en gedragsregels die aan het beroepsmatig handelen van een psycholoog worden gesteld. Het basisprincipe van de beroepscode is dat de psycholoog zich verantwoordelijk, integer, respectvol en deskundig gedraagt. De Beroepscode voor Psychologen 2015 van het NIP kunt u  hier inzien.

Klachtenregeling over de bejegening en over de behandeling (volgens richtlijn NIP)

Klachten over de bejegening door uw behandelaar of over de behandeling zelf kunt u in eerste instantie het beste met uw behandelaar zelf  bespreken. Mogelijk gaat het om misverstanden die in een gesprek opgelost kunnen worden. Wanneer het niet lukt om de problemen rechtstreeks met uw behandelaar op te lossen, dan kunt u gebruikmaken van bemiddeling door een  professionele klachtenfunctionaris en de klachtencommissie. In dat geval kunt u een contact opnemen met het Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) via klachten@cbkz.nl of per aangetekende post: CBKZ, Antwoordnummer 570, 4200 WB Gorinchem. Klachten kunnen digitaal worden ingediend met het klachten formulier dat u hier kunt downloaden.  

Mijn klachten en geschillenregeling kunt u hier vinden.